El Cens d’entitats de voluntariat és una eina de reconeixement públic de les organitzacions de voluntariat i una garantia de qualitat en la mesura que les entitats incloses donaran compliment al que estableix la Llei 25/2015, de 30 de juliol, del voluntariat i foment de l’associacionisme.
El Cens d’entitats del voluntariat és gratuït, i malgrat no ésser obligatori; permet aconseguir un seguit d’avantatges per a les entitats que gestionen persones voluntàries:
- Rebre del Departament de Drets Socials informació d’interès per a les entitats.
- Poder sol·licitar ajuts via convocatòries de subvencions.
- Poder presentar-se al Premi Voluntariat.
- Estar vinculat amb la resta d’organitzacions de voluntariat.
- Sol·licitar un certificat d’acreditació d’inscripció al Cens.
- Quines entitats poden censar-s’hi?
Poden censar-se les entitats que compleixin els requisits següents:
- Ser entitat sense ànim de lucre (associacions, fundacions, cooperatives d’iniciativa social els estatuts de les quals considerin la possibilitat d’acollir voluntariat, o grups organitzats amb la personalitat jurídica delegada d’una altra entitat).
- Comptar amb persones voluntàries per dur a terme les seves activitats principals (totalment o parcial) de forma estable.
- Disposar d’un pla de voluntariat que garanteixi la relació entre entitat i persona voluntària, d’acord amb un full de compromís subscrit per ambdues parts.
- Dur a terme les seves activitats d’acord amb la legislació i la normativa de tipus sectorial que li sigui aplicable segons el seu àmbit d’actuació (article 5 de la Llei 25/2015).
- Desenvolupar la seva acció en un o més dels disset àmbits d’actuació del voluntariat (article 5 de la Llei 25/2015).
- Documentació necessària per a l’alta al cens d’entitats del voluntariat
Documentació obligatòria
- Formulari de sol·licitud d’alta al cens.
- Programa d’actuació de l’entitat: aquest document és conseqüència del Pla de Voluntariat, ja que s’hi detallen els projectes o activitats que duu a terme l’entitat i a qui van dirigides; així com, i el que és més important, les funcions que hi desenvolupen les persones voluntàries.
- Programa de voluntariat.
- Pla de voluntariat de l’entitat.
- Full de compromís entitat-persona voluntària
Documentació complementària
- Còpia dels estatuts en el cas que l’entitat no autoritza al Departament de Drets Socials a consultar les dades de l’entitat o a una altra administració o organisme i/o estigui inscrita en un registre diferent del Registre general de dret i entitats jurídiques.
- Còpia del NIF de l’entitat, si no s’autoritza el Departament de Drets Socials a consultar les dades de l’entitat o a una altra administració o organisme.
- En el cas de no disposar de DNI, el representant legal de l’entitat ha d’adjuntar còpia compulsada del passaport o NIE.
- Document d’identitat estrangera, si escau.
- Alta, baixa i modificació de dades al Cens d’entitats del Voluntariat
- Cercador d’entitats censades
Pots cercar les entitats censades mitjançant aquest cercador.