Què és el Consell de l’Associacionisme i el Voluntariat (CAVC)?
És un òrgan consultiu i d’assessorament del Govern en matèria associativa i de voluntariat. Està integrat per diferents vocalies, i les entitats privades sense ànim de lucre en són una part important, perquè són l’altaveu del sector que representen davant de la Generalitat.
Amb l’actual configuració del CAVC, les entitats privades sense ànim de lucre ocupen un total de 23 vocalies, de les 35 vocalies de què consta el CAVC. S’aposta, doncs, perquè el paper de les entitats, que coneixen la realitat del sector associatiu i de voluntariat, des dels diferents àmbits que representen, sigui rellevant i cabdal en el funcionament del CAVC i en el disseny de les polítiques públiques que, des d’aquest òrgan, es duguin a terme.
Cada quan es reuneix el CAVC?
El CAVC funciona en ple i en comissió permanent. El ple s’ha de reunir en sessió ordinària almenys tres vegades a l’any.
La comissió permanent també es reuneix almenys tres vegades a l’any, preferentment abans de les reunions del ple.
Quins sectors associatius i de voluntariat formen part del CAVC?
- Els serveis socials
- Els serveis sanitaris
- L’atenció i el suport a les famílies
- L’associacionisme educatiu
- L’oci i el lleure
- La cultura
- L’esport
- La justícia global, la defensa dels drets humans, el foment de la pau i la cooperació
- El voluntariat internacional
- La defensa del medi ambient
- La igualtat de gènere i el respecte per la identitat de gènere i l’orientació sexual
- La joventut
- La gent gran
- La millora de les condicions socioeconòmiques i la cohesió social
- Les activitats comunitàries i veïnals
- Els moviments ateneistes
- La protecció dels animals
Cadascun d’aquests 17 sectors té una vocalia dins del CAVC.
Com s’ocupen aquestes 17 vocalies? En què consisteix el procés de renovació?
Les ocupen entitats triades pel mateix sector mitjançant un procés de votació posterior a la presentació de candidatures. L’objectiu d’aquest procés és donar compliment al mandat que sorgeix de la Llei 25/2015, de 30 de juliol, del voluntariat i aprofundir en espais de creació compartida de polítiques públiques, centrades en matèria d’associacionisme i voluntariat.
Quines vocalies del CAVC continuen vacants?
En el procés de votació en l’elecció de les vocalies de l’article 3.4.b) del Decret 52/2024, de 5 de març, del Consell de l’Associacionisme i el Voluntariat de Catalunya, van quedar desertes les vocalies dedicades a l’esport i a la protecció dels animals.
El dia 6 de maig de 2026 es va obrir el procés de renovació parcial de les vocalies que van quedar desertes. Atès que per a la vocalia de protecció dels animals només s’ha presentat una entitat, no escau sotmetre-la a votació. Amb relació a la vocalia d’esports han presentat candidatura aquestes entitats:
El dia 7 de juliol de 2026, i un cop finalitzat l’escrutini dels vots emesos en el procés d’elecció de la vocalia d’esports, es fa constar que les entitats que ocuparan les vocalies vacants són:
- Esports: Associació Juvenil Joves Units del Poble Sec
- Protecció dels animals: Dingonatura
Les entitats interessades poden presentar al·legacions al recompte i la validació definitiva dels vots recollits a l’acta en el termini màxim de 10 dies hàbils. Aquestes al·legacions les haurà de resoldre la mateixa Comissió Electoral en el termini màxim de cinc dies hàbils.
Les fases del procés de renovació de les vocalies vacants del CAVC